Motto:
„Nie można zmusić ziarna do rozwoju i kiełkowania,
można jedynie stworzyć warunki zezwalające na to, aby ziarno
rozwinęło wszystkie tkwiące w nim możliwości”
[Carl Rogers]
Wychowawcza misja przedszkola:
Realizując nasz program wychowawczy chcemy opierać się na założeniach: wzajemnej akceptacji, tolerancji i poszanowania indywidualności. Wartościami, którymi się kierujemy jest dobro naszych wychowanków, zapewnienie wszystkim poczucia bezpieczeństwa oraz kształtowanie postawy wzajemnego zrozumienia. Celem naszego programu jest wszechstronne, psychofizyczne przygotowanie dziecka do uczestnictwa w życiu społecznym. Jednocześnie pragniemy dążyć do integracji wszystkich środowisk funkcjonujących w placówce.
Dążymy do tego, aby dziecko, które opuszcza mury naszego przedszkola:
- Było zdrowe i aktywne ruchowo,
- Posiadało poczucie bezpieczeństwa,
- Było otwarte, aktywne, nastawione na poznawanie siebie, otaczającej rzeczywistości społeczno – kulturowej i przyrodniczej
- Systematycznie wzbogacało własne doświadczenia,,
- Było kreatywne,
- Wytrwale dążyło do sukcesu, umiejętnie pokonując trudności,
- Było dojrzałe społecznie, emocjonalnie, dobrze wychowane, kulturalne, uprzejme,
- Nastawione nie tylko na siebie, ale także na drugiego człowieka,
- Posiadało kluczowe składniki inteligencji emocjonalnej, jak: wiarę w siebie, ciekawość, samokontrolę, towarzyskość, umiejętność porozumiewania się, współdziałania,
- Posiadało poczucie tożsamości narodowej, świadomość bycia Polakiem,
- Zdawało sobie sprawę z różnorodnych zagrożeń współczesnej cywilizacji i potrafiło przynajmniej niektórych unikać.
ZADANIE 1
INTEGRACJA ŚRODOWISK
„Wychowując dzieci, trzeba bardzo roztropnie postępować … Dziecko powinno się powoli wznosić od materialnych korzyści do przeżyć duchowych. Od powinności, sprawiedliwości, odpowiedzialności, wdzięczności, zainteresowania, zaangażowania – do miłości. Do bezinteresownego zachwytu człowiekiem, prawdą, dobrem, pięknem.”
[ks. M. Maliński]
CELE GŁÓWNE PRZEDSZKOLA:
- Uczenie wzajemnej tolerancji, akceptacji, zrozumienia potrzeb i odrębności drugiej osoby,
- Rozwijanie uczuć serdeczności, koleżeństwa, odpowiedzialności, umiejętności tworzenia przyjaznego klimatu zabawy, nauki i pracy,
- Odczuwanie radości, zadowolenia z bycia razem,
- Kształtowanie postawy otwartości w wyrażaniu uczuć,
- Kształtowanie poczucia odpowiedzialności, przynależności i integracji z różnymi grupami środowiskowymi: rodzina, przedszkole, grupa rówieśnicza, koleżanki i koledzy z podwórka, mieszkańcy osiedla i miasta.
ETAPY REALIZACJI:
Zintegrowanie mini środowisk poprzez:
- Wspólne zabawy dzieci z wszystkich grup,
- Występy dzieci – dzieciom, dzieci – rodzicom; wykorzystanie małych form teatralnych,
- Organizowanie warsztatów prac twórczych dzieci i rodziców,
- Prowadzenie zajęć metodą ruchu rozwijającego W. Sherborne oraz Pedagogiki Zabawy,
- Organizowanie imprez środowiskowych.
ZADANIE 2
KOMUNIKACJA SPOŁECZNA
„Dziecko to motyl nad spienionym potokiem życia, jak dać trwałość, by nie obniżyć lotu, hartować, a nie nużyć skrzydeł?”
[J. Korczak]
CELE GŁÓWNE PRZEDSZKOLA:
- Kształtowanie prawidłowych stosunków międzyludzkich, postaw społecznych aprobowanych przez naszą kulturę,
- Kształtowanie umiejętności wyrażania uczuć w stosunku do innych i siebie,
- Wyrażanie szacunku dla osób dorosłych, starszych, doświadczonych przez los, chorych, niepełnosprawnych, służenie pomocą i radą,
- Sprawianie innym przyjemności, radości,
- Optymizm,
- Nabywanie umiejętności reagowania w różnych sytuacjach życiowych, dostosowanie reakcji do zaistniałej sytuacji,
- Okazywanie umiejętności okazywania uczuć zarówno pozytywnych jak i negatywnych,
- Podejmowanie w sytuacjach życiowych takich działań, aby nie robić krzywdy innym,
- Nabywanie umiejętności uczestniczenia w życiu społecznym.
ZADANIE 3
EDUKACJA REGIONALNA
„Nie tyle więcej mieć, ile bardziej być”
[Jan Paweł II]
CELE GŁÓWNE PRZEDSZKOLA:
- Rozbudzanie zainteresowania życiem kulturalnym miasta Krakowa poprzez zaznajamianie dzieci z pięknem zabytków, historią, legendami itd.,
- Przybliżanie wychowankom zwyczajów, tradycji i obrzędów ludowych od lat kultywowanych w naszym regionie,
- Przygotowanie dzieci do kulturalnego, czynnego spędzania wolnego czasu w ośrodkach kulturalnych i wypoczynkowych – tzw. Zielone płuca miasta – Krakowa,
- Kształtowanie u dzieci postawy szacunku dla kulturowej tradycji naszego regionu.
ZADANIE 4
ZDROWIE I HIGIENA
Są trzy podstawowe zasady wychowania według Maurice’a Debesse’a:
„Wytworzenie dziecku sprzyjającego środowiska,
Zaspokojenie potrzeby pokarmu i snu,
Sprzyjanie różnicującej się aktywności i czuwanie nad problemami autonomii”
CELE GŁÓWNE PRZEDSZKOLA:
- Kształtowanie wśród wychowanków postawy prozdrowotnej,
- Przyzwyczajanie do codziennego dbania o zdrowie i higieną,
- Rozbudzanie zainteresowań różnymi formami aktywności ruchowej,
- Organizowanie w przedszkolu Dni Sportu, zimowej olimpiady,
- Udział zerówek w międzyprzedszkolnej olimpiadzie 6-latka,
- Udział wszystkich grup w konkursie wiedzy o higienie,
- Wyposażenie dziecka w wiedzę o własnym organizmie i potrzebach ciała,
- Dbanie o wszechstronny rozwój dziecka.
ZADANIE 5
BEZPIECZEŃSTWO
„Bez szczęśliwego dzieciństwa całe życie jest kalekie”
[J. Korczak]
CELE GŁÓWNE PRZEDSZKOLA:
- Wdrażanie do przestrzegania ogólnych zasad bezpieczeństwa,
- Kształtowanie wiadomości na temat tego co sprzyja, co zagraża zdrowiu i życiu – bezpieczeństwo zabaw,
- Kształtowanie postawy zachowania czujności i ostrożności w kontaktach z osobami nieznajomymi,
- Wpajanie zasady nie spożywania produktów nieznanego pochodzenia, znalezionych, nie częstowanie się od obcych nam ludzi,
- Kształtowanie odpowiedzialności za własne postępowanie,
- Wpajanie umiejętności i nawyków właściwego zachowania się na drogach