Innowacja pedagogiczna „Koszałek Mistrzem kodowania” skierowana jest do dzieci

w wieku 5-7 lat. Jej celem jest oswojenie starszaków z pojęciem kodowania poprzez wykorzystanie różnorodnych materiałów: kolorowych kubeczków czy różnobarwnych kwadratów. Mali programiści będą posługiwać się również piktogramami: góra, dół, prawo, lewo, skacz, obrót oraz takimi pojęciami, jak: programista, kod, kodowanie, pętla, procedura. Zadania te będą rozwijać u dzieci koncentrację uwagi, analizę i syntezę wzrokową oraz myślenie logiczne. Dzięki doświadczaniu wszystkich nowych wiadomości na sobie,

 dzieci z łatwością będą wykorzystywać je w zaproponowanych przez prowadzącą aplikacjach: Kodable oraz Lighbot.

 

Krasnoludki na start! - grupa początkowa A                    Koszałek Mistrzem Programowania – grupa zaawansowana B
 

 

KRASNOLUDKI  NA  START

Grupa początkowa


I tak oto nowa grupa rozpoczęła przygodę z programowanie w naszym przedszkolu. Na pierwszych zajęciach „Koszałek Mistrzem Programowania” pojawiły się nie tylko zainteresowane przedszkolaki, ale również ich rodzice. Pani Agnieszka zapoznała wszystkich

z tematyką zajęć, a następnie zaprosiła do konstruowania robotów. To było nie lada wyzwanie! Zobaczcie sami jak nam poszło :)

 

     

 

Kubeczkowe kodowanie.
Na zajęciach dzieci zapoznawały się z różnymi sposobami tworzenia kodów. Poprzez takie zabawy jak: "Zakoduj tak, jak ja" czy "Ukryty kod" rozwijały swoje bystre oczka oraz koncentracje uwagi. Niezwykłą cierpliwością wykazały się przy budowaniu wież według instrukcji.
 

         

 

Roboty do boju!
Nasze krasnoludki już sprytnie poruszają się po macie edukacyjnej wykorzystując ograniczoną ilość ruchów oraz zastanowią się nad sekwencją ruchów robota. Sprytnie omijaliśmy przeszkody, dochodząc do celu.
 

 

         

   

 

 

 

Z Kodikolorem za pan brat !
Przedszkolaki wiedzą już, że roboty poruszają się po pewnych polach. Na dzisiejszych zajęciach samodzielnie budowały plansze za pomocą kolorowych kwadratów. Ich układ nie był jednak przypadkowy, co było nie lada wyzwaniem dla małych programistów. Następnie musiały utworzyć trasę z konkretnej ilości ruchów. Dzieciaki przesuwały kubkami szukając rozwiązania
 

               

 

 

Kodikolor – gra planszowa
Na dzisiejszych zajęciach programiści ćwiczyli umiejętność tworzenia skryptu w taki sposób, aby robot doszedł do zamierzonego celu. Zatem rozwijali umiejętność logicznego myślenia oraz współpracy. A wszystko to w czasie emocjonującej gry z Kodikolorem 

       

 

 

 

 

 

 


KOSZAŁEK  MISTRZEM  PROGRAMOWANIA

Grupa zaawansowana


Zajęcia organizacyjne wraz z rodzicami rozpoczęły również dzieci, które już w zeszłym roku rozpoczęły przygodę z koszałkowym programowaniem. Prowadząca przedstawiła rodzicom program tegorocznych warsztatów, a następnie zaprosiła do wspólnej zabawy.

Na wielkoformatowych planszach dzieci za pomocą kolorowych kubeczków tworzyły grę planszową. Ich ustawienie nie było obojętne – mali programiści musieli trzymać się prezentowanym kodom. Zadanie okazało się nie lada zagwozdką również dla rodziców :)
 

   

 

 

Programowanie – sporo już wiemy!
Na początku przedszkolaki tworzyły proste algorytmy (zestawy instrukcji), by przeprowadzić offlinowo postać przez labirynt posługując się pojedynczymi poleceniami. Następnie przypomnieliśmy sobie zabawę w dwóch, znanych już małym programistom, aplikacjach: Ligbot oraz Kodable.
 

       

 

 

Angry birds – piszemy kody.
Zadaniem dzieci było przemieszczanie w labiryncie angry birds-a do świnki, za pomocą strzałek. Musiały uważać na ładunki wybuchowe TNT! Mali programiści przypomnieli sobie na czym polegają pętle, próbując zmniejszyć swój kod do minimum.
 

           

 

 

Jak rysują komputery?
Posługując się tworzonymi przez dzieci kodami komputer rysował figury geometryczne. Mali programiści także sprytnie uzupełniali rysunki proponowane przez komputer. Na zakończenie, zdobyte umiejętności, pozwoliły im na stworzenie własnych projektów.

 

   

    

   

 

 

Utwórz opowieść!
I tutaj prowadząca znów mogła zaskoczyć przedszkolaki możliwościami jakie niesie za sobą programowanie. Tym razem dzieci zaznajamiały się z aplikacją do tworzenia opowiadań. Dzieci krok po kroku stosowały się do instrukcji prowadzącej, która przedstawiała im możliwości danego programu. Na koniec zajęć miały możliwość samodzielnego kreowania komputerowej rzeczywistości. Czasu okazało się jednak zbyt mało, ponieważ zapał do pracy w połączeniu z wyobraźnią naszych programistów okazały się nieograniczone.
 

   

   

     

   


 

 

 

 


Te i wiele innych rzeczy spisał Wasz

Koszałek  Opałek

 

 

                                                                                                   

Przedszkole Samorządowe Nr 127     ul. Komandosów 13 30-334 Kraków     

tel./fax (012) 266-87-63           przedszkole127krakow@interia.pl