ZABAWY  FUNDAMENTALNE

-  CAŁOROCZNE  ZABAWY  ADAPTACYJNE  DLA  MAŁYCH  DZIECI -

 

2013/2014           2014/2015          2016/2017           2017/2018

 

 

Co to są zabawy fundamentalne?
Zabawy fundamentalne zaprojektowane przez Colin Rose i Gordon Dryden są ciekawą i mądrą propozycją dla rodziców, dziadków i opiekunów chcących aktywnie uczestniczyć w rozwoju dziecka.
Autorzy opierają się na dwóch przesłankach:
· do 6 roku życia w umyśle dziecka tworzą się fundamenty sposobów myślenia, rozumienia oraz odczuwania świata. Podstawowymi są miłość i poczucie bezpieczeństwa oraz zabawa
· każde dziecko ma 8 różnych rodzajów inteligencji. Zadaniem rodziców i wychowawców jest pomóc mu je optymalnie rozwinąć


8 RODZAJÓW INTELIGENCJI
Inteligencja logiczno – matematyczna – zabawy kształtujące umiejętność liczenia i logicznego myślenia.
Inteligencja językowa – zabawy kształtujące umiejętności czytania, pisania i porozumiewania się za pomocą słów.
Inteligencja wizualno-przestrzenna – zabawy, które kształtują umiejętność malowania, rysowania, robienia artystycznych fotografii, rzeźbienia lub wyobrażania sobie trójwymiarowych kształtów.
Inteligencja interpersonalna (społeczna) – zabawy kształtujące umiejętność nawiązywania kontaktów z innymi osobami.
Inteligencja intrapersonalna (refleksyjna) – zabawy, które kształtują umiejętność skupienia uwagi na swoich uczuciach, umiejętność wyciągania wniosków z przeżytych doświadczeń i umiejętność planowania.
Inteligencja muzyczna – zabawy, które kształtują umiejętności muzyczne: układania piosenek, śpiewania, gry na instrumencie, pisania wierszy, a także stosowania rymu i rytmu.
Inteligencja ruchowa – zabawy, które kształtują zdolności manualne oraz umiejętności sportowe.
Inteligencja przyrodnicza – zabawy, które kształtują umiejętność rozumienia praw natury i postępowania zgodnie z nimi.


Podstawą proponowanych aktywności jest bliska relacja między dorosłym a dzieckiem.

Dorosły z jednej strony jest przewodnikiem wskazującym cele i sposoby ich realizacji, z drugiej zaś potrafi umiejętnie wczytywać się w komunikaty nadawane przez malucha i za nimi podążać.
Podczas zabawy obowiązuje podstawowa zasada: przerwij aktywność, gdy widzisz, że dziecko nie jest nią zainteresowane. Zasada, która jest z jednej strony prosta i oczywista, z drugiej zaś wcale nie tak łatwa do wprowadzenia, jeśli uważamy, że naszym celem jest edukacja, czyli sprawienie, by dziecko zdobyło nową wiedzę lub umiejętności. Ponieważ to właśnie poczucie bezpieczeństwa i miłość oraz nieustająca zabawa są podstawowymi budulcami młodego umysłu, to otaczając dziecko troską i miłością, bawmy się z nim, bawmy i jeszcze raz bawmy.
Wystarczy pół godziny dziennie spędzone na mądrze zaprojektowanej i wcześniej przemyślanej przez dorosłego zabawie, by dać dziecku to, co w wychowaniu najważniejsze: czas, uwagę oraz samych siebie.

 

 

 

ROK SZKOLNY

2017/2018

 

 Rozpoczęła się kolejna edycja Zabaw Fundamentalnych, organizowanych dla najmłodszych dzieci w wieku 2 – 4 lat, które nie chodzą do przedszkola, a chciały by zostać Krasnoludkami – przedszkolakami u Koszałka Opałka.

Spotkania są elementem Programu Adaptacyjnego Przedszkola

i odbywają się w każdy poniedziałek o godz. 16.15.
Bawimy się w sali maluszków, od października 2017 do maja 2018.
Głównym celem prowadzonych zajęć jest adaptacja dzieci do środowiska przedszkolnego, poznanie nowego otoczenia, wspólne zabawy w grupie rówieśniczej.

 

 

PAŹDZIERNIK

- Misiowe zabawy -

W październiku poznawaliśmy imiona kolegów, bawiliśmy się i pląsali przy piosenkach, uczyli prostego wierszyka, poznając i nazywając części ciała oraz kształtowaliśmy orientację w przestrzeni. Poznawaliśmy pierwsze masażyki. Były zabawy z chustą animacyjną, przejście przez tunel.
Nieodmiennie wielką furorę robią tradycyjne, ponadczasowe zabawy

„Baloniku nasz malutki”, „Kółko graniaste”.
 


MIŚ 

zabaw przy wierszyku z pokazywaniem części ciała

Oto Miś, mały Miś,
do przedszkola przyszedł dziś
Tutaj Misia głowa, a tu rączki dwie,
jedna noga, druga noga, każdy o tym wie.
 


DWA MALUTKIE MISIE

pląs

Dwa malutkie misie,
Chcą zatańczyć dzisiaj!

Hopsa-hopsa, dana-dana,
Tańczą misie już od rana!

Dwa malutkie misie,
Tańczą z nami tak!


MARSZ

zabawa ruchowa przy piosence

Czy gotowe nogi do dalekiej drogi?
Marsz, marsz, maszerują wkoło
Marsz, marsz, bardzo mi wesoło
Marsz, marsz, nogi mnie słuchają
Nagle stop- odpoczywają
Liczymy do czterech: raz, dwa, trzy, cztery
Czy gotowe nogi do dalekiej drogi?
 


POCIĄG

zabawa ze śpiewem


Jedzie pociąg, jedzie pociąg,
a w pociągu dzieci.
Jadą, jadą na wycieczkę,
słonko jasno świeci.
(dzieci tworzą pociąg i poruszają się po sali)
Pierwszy wagon: hop ( zatrzymują się i podskakują)
Drugi wagon: tup, tup (tupią)
Trzeci wagon: klap, klap, klap ( klaszczą)
Pociąg jedzie w świat.


                               

 

 

 

LISTOPAD,  GRUDZIEŃ
-  Kocie  zabawy  -

Kolejny miesiąc zabaw fundamentalnych przebiegał w kręgu tematycznym : „KOTY”

oraz zabaw związanych z nazywaniem części ciała, oraz orientacji w przestrzeni.
W drugiej części spotkania zawsze jest czas na swobodna zabawę, a na zakończenie rytuałem stała się zabawa : „Baloniku nasz malutki”.
Na grudniowym, ostatnim spotkaniu w tym roku wykonaliśmy łańcuch z pasków kolorowego papieru.
 

Dzieci przychodzą na te zajęcia bardzo chętnie i coraz odważniej uczestniczą we wspólnych zabawach.

 

 

„Kotki”

Zabawa inscenizacyjna przy piosence

1. My jesteśmy kotki dwa każdy z nas dwa uszka ma
My jesteśmy kotki dwa każdy z nas dwa uszka ma
Aaa kotki dwa każdy z nas dwa uszka ma

2. My jesteśmy kotki dwa każdy z nas dwa oczka ma
My jesteśmy kotki dwa każdy z nas dwa oczka ma
Aaa kotki dwa każdy z nas dwa oczka ma

3. My jesteśmy kotki dwa każdy z nas wąsiki ma
My jesteśmy kotki dwa każdy z nas wąsiki
Aaa kotki dwa każdy z nas wąsiki ma

4. My jesteśmy kotki dwa każdy z nas pazurki ma
My jesteśmy kotki dwa każdy z nas pazurki ma
Aaa kotki dwa każdy z nas pazurki ma

5. My jesteśmy kotki dwa każdy z nas dwie łapki ma
My jesteśmy kotki dwa każdy z nas dwie łapki ma
Aaa kotki dwa każdy z nas dwie łapki ma
 


„KOTEK MRUCZEK”

ZABAWA W KOLE


Dzieci siedzą w kole. Wybrane dziecko stoi w kole i mówi:
Kotkiem Mruczkiem jestem ja.
Każdy mnie tu dobrze zna.
Raz, dwa, trzy.
Kotkiem Mruczkiem będziesz ty.
 

 

UPARTY KOTEK
Idzie, idzie kotek mały,
Już go łapki rozbolały.
Miau, miau, miau, miau, miau, miau,
Idzie kotek miau, miau, miau.
Tam, gdzie brzózka szumi siwa, usiadł w słońcu, odpoczywa.
Miau, miau, miau, miau, miau, miau,
Usiadł kotek miau, miau, miau.
Wtem usłyszał głos z daleka
„Kotku, wracaj, mama czeka”!
Miau, miau, miau, miau, miau, miau,
Wracaj, kotku miau, miau, miau.


WIERSZ „KOTEK”
Popatrzcie , jak kotek się myje:
Jedną łapkę ... druga łapkę...
mordkę...nosek...szyję...
Potem myje brzuszek,
nie opuści uszek,
już nie wspomnę o ogonku,
bo ten umył na początku.
 


„CO KOTEK MIAŁ?” M. Kownacka

Mały Jasio kotka spotkał, ukłonił się kapeluszem – porozmawiać z kotkiem muszę:
- miał kotek siostrę? – miau!
- miał kot pazurki ostre? – miau!
- miał kotek mamę i tatę? – miau!
- miał kot na grzbiecie łatę? – miau!
I tak sobie przed kominkiem rozmawiali przez godzinkę.
 

 

KOTEK

zabawa z rysowaniem


Kółko , kreska, łuk niewielki,
będzie kotek z kresek cienkich.
Haczyk, kreski - tylne nogi,
oczy, uszy, nosek niezbyt srogi.,
Wąsy tylko dorysuję,
i już kot na płot wskakuje!
(E. M. Skorek)


PRZYKŁADOWE MASAŻYKI I ZABAWY
AUTORSTWA MARTY BOGDANOWICZ

MASAŻYKI

List do babci

Kochana babciu. Kropka.
(Na plecach jednym palcem naśladujemy pisanie przy słowie „kropka” stawiamy palcem kropkę)
Piszę ci, że mamy w domu kotka. Kropka.
(Jak wyżej)
Kotek chodzi, kotek skacze, kotek drapie, kotek chrapie.
(wykonujemy dłońmi ruchy przypominające chodzenie, skakanie, drapanie a na końcu naśladujemy chrapanie)
Składamy list, naklejamy znaczek
(przy składaniu obejmujemy od tyłu dziecko i przytulamy, znaczek naklejamy dłonią na czoło dziecka)
i zanosimy na pocztę.


Masaż z myszką
Cicho, cicho, w puszystej kurteczce
Chodziła raz myszka po gładkiej półeczce
(powolne głaskanie)
Znalazła ser żółty, ząbkami go jadła
(powolne ściskanie szczypanie)
Strzepnęła okruszki
(szybkie klepanie, strzepywanie)
W kąciku usiadła
okruszki zebrała
Ząbkami je zjadła
(powtórne ściskanie)
Po gładkiej półeczce chodziła w kurteczce
(głaskanie).



ZABAWY PRZY MUZYCE Z POKAZYWANIEM

Wyliczanka
Każde dziecko ma dwie rączki
i dwie nóżki także ma.
Jeden nosek, jedne usta,
ale oczka także dwa.
Gdy jest jasno, wszystko widzą
oczka dziecka obydwa.
Gdy jest ciemno, wszystko słyszą
uszka dziecka – też są dwa.


TU PALUSZEK
Tu paluszek, tu paluszek.
Kolorowy mam fartuszek.
Tu jest nóżka, a tu druga,
a tu oczko ładnie mruga.

Tu jest uszko i tu uszko.
Buzia cała jak jabłuszko.
Tu jest nosek, tu ząbeczki,
tu wpadają cukiereczki.


„Zimno, zimno”
1. Zimno, zimno, zimno nam w paluszki,
Zimno, zimno, zimno w raczki nam.
Ref. Tralala, la, tralala, klaszczemy rękami, / ( X 2)
Tralalala, la, tralala, teraz ciepło nam.

2. Zimno, zimno, zimno nam w paluszki,
Zimno, zimno, zimno w nóżki nam.
Ref. Tralala, la, tralala, tupiemy nogami, / (X 2 )
Tralala, la, tralala, teraz ciepło nam.


Gdy dobry humor masz
Gdy dobry humor masz, to zaklaszcz rękami 3x
Gdy dobry humor masz, to zabaw się z nami.
Gdy dobry humor masz, to zatup nogami 3x
Gdy dobry humor masz, to zabaw się z nami
Gdy dobry humor masz, to pstrykaj palcami 3x
Gdy dobry humor masz, to zabaw się z nami
Gdy dobry humor masz, to mrugaj oczami 3x
Gdy dobry humor masz, to zabaw się z nami
Gdy dobry humor masz, to ruszaj uszami 3x
Gdy dobry humor masz, to zabaw się z nami.

               

 

   

 

   

 

 

Styczeń

to czas zabaw zimowych.

Tworzyliśmy zimowa atmosferę , uczestnicząc w zimowych, muzycznych zabawach naśladowczych. Wykonywaliśmy masażyki, uczyliśmy się nowych zabaw paluszkowych, bawiliśmy się z piórkami.
Można zauważyć, że zarówno dzieci jak i rodzice integrują się z nowym środowiskiem, czują się coraz pewniej i bezpiecznie. Maluszki znają dobrze wszystkie kąciki zabaw , mają swoje ulubione zabawki i zabawy, pamiętają imiona nowych kolegów i koleżanek. Udaje się tez utworzyć pociąg i koło bez udziału dorosłych.

 

ZABAWY PRZY PIOSENKACH

Zima, zima, zima-
zabawa w parach
Zima, zima, zima, mróz i zawierucha,
a my się śmiejemy od ucha do ucha.
My lubimy zimę, zima lubi nas,
szybko na saneczki chodźmy wszyscy wraz.
Wsiadamy na saneczki i jedziemy z góreczki


Zabawa przy piosence: „Zima biała”
1.Przyszła zima biała
Śniegiem posypała
Zamroziła wodę
Staw przykryła lodem

Ref. Tupu tup po śniegu
Dzyń, dzyń na sankach
Skrzypu skrzyp na mrozie
Lepimy bałwanka (2 razy)

2.Kraczą głośno wrony kra, kra
Marzną nam ogony kra, kra
Mamy pusto w brzuszku
Dajcie nam okruszków!

Ref. Tupu tup po śniegu…

3.Ciepłe rękawiczki
I wełniany szalik
Białej, mroźnej zimy
Nie boję się wcale


ZABAWY NAŚLADOWCZE

Zabawa Zima
(według B. Formy).
Po śniegu, po śniegu, dzieci maszerują. /swobodnie maszerują/
Wesoło, wesoło sobie przytupują.
/ tupią, /
Mróz szczypie, mróz szczypie wszystkich w nos i uszy,
/dotykają nosa i uszu, /
a z nieba, a z nieba śnieżek ciągle prószy.
/naśladują dłońmi spadający śnieg. /


Przyszła zima
Przyszła zima, mróz mocno szczypie
I maluje piękne wzory na szybie
Za oknem drobny śnieżek leci
Wyszły na spacer małe dzieci Będą wesoło rzucać śnieżkami
I zjeżdżać z wysokiej górki sankami
Gwiazdki śniegowe
Śniegowe gwiazdki spadają, spadają.
Dzieci je w dłonie, chwytają, chwytają.
Gwiazdki przez się mienią, się mienią,
zaraz się w wodę zamienią, zamienią.


ZABAWY PALUSZKOWE


Zimne ręce
Uhu, ha, uhu, ha, Mroźną zimę mamy.
Nasze ręce mocno zmarzły, więc na nie chuchamy.
Zimne ręce ciągle mamy, nierozgrzane wcale .
Jeszcze sobie podmuchamy Na ten i na ten palec.
Uhu ha, uhu ha, mroźną zimę mamy.
Żeby ręce nam nie zmarzły, to na nie chuchamy.
Sroga zima mocno trzyma, płatków tysiąc leci.
By minęła szybko zima, pilnie ćwiczą dzieci.
Uhu ha, uhu ha, Dzieci zimę mają.
Zmarzły dzieciom małe noski, więc na nie chuchają
Nie wykonał ktoś zadania, temu będzie zimno.
Nam jest ciepło od chuchania, chociaż zima wszędzie.

"Bałwanek"- zabawa paluszkowa /zabawa do wykonania w parach/
Zimą, gdy śnieg prószy /naśladujemy padający śnieg/
a mróz szczypie w uszy /przyszczypujemy uszy/
dzieci bawią się na dworze, kto ulepić bałwanka pomoże?
Ja /pokazujemy na siebie/ ulepię kule dwie /pokazujemy dwa palce/
to podstawa, a to brzuch /kładziemy pięść na pięść/
tu potrzeba ludzi dwóch. /pokazujemy dwa palce/
Trzecia kula zamiast głowy /druga osoba dokłada pięść/
nasz bałwanek już gotowy
Zabawa integrująca w kole
Moje ręce klaszczą tak
moje nogi tupią tak,
a mój palec wskazuje,
kto za chwilę tańcuje

MASAŻYKI


Zimowy masażyk
Wieje, wieje wiatr - lekko dmuchamy we włosy
Mrozek szczypie w nosy, w uszy - delikatnie szczypiemy.
Śnieżek mocno w oczy prószy- stukamy w plecy opuszkami palców.
Dzieci biegną do ogródka - szybkie ruchy palcami wskazującymi na przemian.
Lepią ze śniegu zimowego ludka - rysowanie bałwanka.

„Prawa – lewa”
Posmaruję prawą nogę, żeby poszła w długą drogę,
nakremuję lewą nogę, bo na jednej iść nie mogę.
Twoją małą, prawą nóżkę wnet położę na poduszkę,
a dla twojej lewej nóżki mam masażyk na paluszki.
Pomasuję ci paluszki u twej małej, lewej nóżki.
Prawa nóżka też je ma.
Kto je pomasuje? Ja!

 

   

         

   

 

 

 

ZABAWY  W  LUTYM

W lutym powtarzaliśmy zimowe pląsy, piosenki i zabawy.
Bawiliśmy się w zabawę orientacyjną : „Lodowe posągi”- przy muzyce Mozarta oraz
przy wesołej piosence z repertuaru Misia i Margolci : „Tupu, tup, po śniegu”

Nauczyliśmy się nowej zabawy integrującej: „Moje ręce klaszczą..”

Wykonaliśmy prace plastyczne „Bałwanki” origami płaskie z kół, oraz rysowaliśmy bałwany na podstawie wiersza W. Szumanówny.

21 marca dzieci wraz z rodzicami uczestniczyły w
DNIU OTWARTYM PRZEDSZKOLA.



Tupu, tup, po śniegu
1.Przyszła zima biała,
śniegu nasypała
Zamroziła wodę,
staw pokryła lodem

Ref.Tupu, tup po śniegu
Dzeń, dzeń, dzeń na sankach
skrzypu , skrzyp na mrozie
lepimy bałwanka. /2x

2.Kraczą głośno wrony
Marzna nam ogony
mamy pusto w brzuszku
dajcie nam okruszków.

Ref. Tupu, tup...

3.Ciepłe rękawiczki
i wełniany szalik,
białej, mroźnej zimy,
nie boję się wcale.

Ref. Tupu, tup...


BAŁWANEK
Nasz bałwanek, śmieszny panek:
zrobię kulę, zrobię dwie,
skleję i trzymają się!
Trzecia kulka - oto głowa
i figurka już gotowa
Oczy - czarne plamki dwie,
prosty nos, buzia w skos (...)
Rózga, czapka nieco krzywo
i skończone nasze dziwo!
(W. Szumanówna)

„Moje ręce klaszczą..”
Moje ręce klaszczą tak,
moje nogi tupią tak, tupie
a mój palec wskazuje,
kto za chwilę tańcuje

   

           

       

 

 

ZABAWY  W  MARCU

W marcu przez kilka kolejnych spotkań towarzyszyła nam zabawa przy piosence „Idziemy na zakupy”. Uczestniczyliśmy w zabawach z chustą animacyjną.

Dzieciom bardzo podobała się zabawa : „Cukierek”( zawijanie „dziecka – cukierka” w chustę , a następnie przez pociągniecie chusty - rozwijanie „cukierka”) .
Rozpoznawaliśmy za pomaca dotyku zabawki schowane pod chustą.

Były zabawy, : „Co się zmieniło?”, oraz : „Gdzie schowały się zabawki?” ,

Zabawy dydaktyczne " układamy po dwa...- liczenie do 2, „Czyj to cień?”- dobieranie obrazków do cienia obrazka..
Wykonaliśmy zabawkę z chusteczek higienicznych.
Poznaliśmy nowe masażyki i zabawy paluszkowe.

Powitanie
Gdy się rączki spotykają,
(dotykamy dłońmi dłoni dziecka)
to od razu się witają.
(pocieramy, lekko uderzamy, udajemy całusy na przywitanie)
Gdy się kciuki spotykają,
(dotykamy kciukami kciuków)
to od razu się witają.
(można kontynuować zabawę, włączając brzuszki, nóżki, noski, uszy itp.).

PIOSENKA "IDZIEMY NA ZAKUPY"
Idziemy na zakupy do sklepu z zabawkami,
do sklepu nasza mama idzie razem z nami.
1.Wkładamy do koszyczka misia,
2.Wkładamy do koszyczka laleczkę,
3.Wkładamy do koszyczka piłeczkę.

ZABAWA DYDAKTYCZNA " UKŁADAMY PO DWA..."
Nauczyciel głośno przelicza do dwóch i układa na dywanie po dwie zabawki:
dwa misie, obok dwie lale, dwa klocki. Dzieci mają za zadanie wybrać z sali
po dwie inne zabawki i układać dalej na dywanie głośno przeliczając: jeden, dwa.


„Placek” Masażyk wg M. Bogdanowicz
Baba placek ugniatała,
(dziecko leży na plecach, ugniatamy z wyczuciem plecy dziecka)
wyciskała, wałkowała.
(delikatnie ściskamy dziecko za boki, przesuwamy obie dłonie po jego plecach)
Raz na prawo, raz na lewo, (przesuwamy dłonie w odpowiednich kierunkach)
potem trochę w przód i w tył, żeby placek dobry był.
Cicho…cicho…Placek rośnie
(przykrywamy dziecko rękami lub całym ciałem)
w ciepłym piecu u babuli.
A gdy będzie upieczony,
(głaszczemy dziecko po plecach, zataczając dłońmi koła)
każdy brzuszek zadowoli.

Kanapka
Najpierw chleb pokroję.
(uderzamy lekko brzegami dłoni po plecach dziecka)
Potem posmaruję.
(głaszczemy całą powierzchnią dłoni plecy)
Na to ser położę.
(przykładamy wiele razy i na krótko dłonie do pleców)
Pomidora dołożę.
(rysujemy małe kółka na plecach)
I posolę, i popieprzę.
(dotykamy delikatnie plecy, przebierając palcami)
Żeby wszystko było lepsze.
(masujemy)
Już nie powiem ani słowa,
(ugniatamy delikatnie)
bo kanapka jest gotowa.
(robimy wielkie "aaaaam", chwytamy dziecko i oczywiście... zjadamy!)


                   

 

 

 

 

A R C H I W U M

 

ROK SZKOLNY

2016/2017

W tym roku po raz kolejny Koszałek Opałek zaprosił do wspólnej zabawy najmłodsze dzieci w wieku 2 – 4 lat, które nie chodzą do przedszkola, a chciały by zostać Krasnoludkami – przedszkolakami u Koszałka Opałka.

W każdy poniedziałek o godz. 16.15. przez cały rok bawimy się w sali maluszków. Spotkania rozpoczynają się w październiku i trwają do końca maja.

Głównym celem prowadzonych zajęć jest adaptacja dzieci do środowiska przedszkolnego, poznanie nowego otoczenia, wspólne zabawy w grupie rówieśniczej.

 

 

PAŹDZIERNIK

 

W październiku poznawaliśmy się wzajemnie. Bawiliśmy się i pląsali przy piosenkach, poznając i nazywając części ciała oraz kształtowaliśmy orientację w przestrzeni. Odrysowywaliśmy nasze stopy i dłonie. Poznawaliśmy pierwsze masażyki . Okazuje się, że tradycyjne zabawy z lamusa, takie jak ; „Baloniku nasz malutki”, „Kółko graniaste” są ponadczasowe i dostarczają wiele radości .

Zabawa na powitanie. „Chodźmy wszyscy tu do koła…” -
Chodźmy wszyscy tu do koła (dzieci i rodzice idą po kole trzymając się za ręce)
Zabawimy się wesoło
Witamy się wszyscy wraz (dzieci i rodzice kłaniają się)
Na zabawę nadszedł czas
Jedna ręka, druga ręka (pokazują jedną rękę, a potem drugą)
Jedna noga, druga noga (pokazują jedną nogę, a potem drugą)
Cały tułów oraz głowa (pokazują podane części ciała).
Witamy się (dzieci i rodzice kłaniają się).

Zabawa ruchowa przy piosence MARSZ
Czy gotowe nogi do dalekiej drogi?
Marsz, marsz, maszerują wkoło
Marsz, marsz, bardzo mi wesoło
Marsz, marsz, nogi mnie słuchają
Nagle stop- odpoczywają
Liczymy do czterech: raz, dwa, trzy, cztery
Czy gotowe nogi do dalekiej drogi?


MASAŻYK Prawa-lewa (M. Bogdanowicz)
Posmaruję prawą nogę, żeby poszła w długą drogę,
nakremuję lewą nogę, bo na jednej iść nie mogę.
Twoją małą, prawą nóżkę wnet położę na poduszkę,
a dla twojej lewej nóżki mam masażyk na paluszki.
Pomasuję ci paluszki u twej małej, lewej nóżki.
Prawa nóżka też je ma.
Kto je pomasuje? Ja!


               

 

 

LISTOPAD

 

W listopadzie tematyka dominująca były koty i kotki. Rysowaliśmy i wykonywali kota z figur geometrycznych, były kocie masażyki. Dzieci bardzo chętnie wchodziły w role kotków i przechodziły przez tunele.
Dużą frajdę sprawiła zabawa z chusta animacyjną

„Wołamy do koła” piosenka powitalna
Chodźcie do koła, piosenka nas woła
wszystkie dzieci zapraszamy
i na Ciebie też czekamy
tere, fere, fru!


Zabawa muzyczno – ruchowa: „My jesteśmy kotki dwa „
1.My jesteśmy kotki dwa,
każdy z nas dwa uszka ma. / 2x
A-a-a, kotki dwa,
każdy z nas dwa uszka ma.

2.My jesteśmy kotki dwa,
każdy z nas dwa oczka ma. / 2x
A-a-a, kotki dwa,
każdy z nas dwa oczka ma.

3.My jesteśmy kotki dwa,
Każdy z nas wąsiki ma. /2x

A-a-a, kotki dwa,
każdy z nas wąsiki ma.

4.My jesteśmy kotki dwa,
każdy z nas pazurki ma. /2x
A-a-a, kotki dwa,
każdy z nas pazurki ma.

5.My jesteśmy kotki dwa,
każdy z nas dwie łapki ma. /2x
A-a-a, kotki dwa,
dzieci-kotki, cha, cha, cha.

„Kotek mruczek”- zabawa z maską kota
„Kotkiem mruczkiem jestem ja, każdy mnie tu dobrze zna.
Raz, dwa, trzy kotkiem mruczkiem będziesz ty”


Zabawa ruchowa na czworakach „Hej panie kocie”
Hej panie kocie,
Co stoisz na płocie.
Możemy przejść przez rzeczkę
Pobawić się troszeczkę? tak, jeśli jesteś np.:dziewczynka , chłopczykiem itp…


Kotek- rysowanie kotów
Kółko , kreska, łuk niewielki,
będzie kotek z kresek cienkich.
Haczyk, kreski - tylne nogi,
oczy, uszy, nosek niezbyt srogi.,
Wąsy tylko dorysuję,
i już kot na płot wskakuje!


MASAŻYKI :
Masaż z myszką
Cicho, cicho, w puszystej kurteczce
Chodziła raz myszka po gładkiej półeczce (powolne głaskanie)
Znalazła ser żółty, ząbkami go jadła ( powolne ściskanie szczypanie)
Strzepnęła okruszki ( szybkie klepanie, strzepywanie)
W kąciku usiadła
okruszki zebrała
Ząbkami je zjadła ( powtórne ściskanie)
Po gładkiej półeczce chodziła w kurteczce ( głaskanie). ….


List do babci
Kochana babciu. Kropka. (Na plecach jednym palcem naśladujemy pisanie przy słowie „kropka” stawiamy palcem kropkę)
Piszę ci, że mamy w domu kotka. Kropka. (Jak wyżej)
Kotek chodzi, kotek skacze, kotek drapie, kotek chrapie. (wykonujemy dłońmi ruchy przypominające chodzenie, skakanie, drapanie a na końcu naśladujemy chrapanie)
Składamy list, naklejamy znaczek (przy składaniu obejmujemy od tyłu dziecko i przytulamy, znaczek naklejamy dłonią na czoło dziecka)
i zanosimy na pocztę.

 

         

         

         

 

 

GRUDZIEŃ

 

Grudniu na zajęciach zabaw fundamentalnych,
Wesoło razem spędzaliśmy czas uczestnicząc w Misiowych zabawach dzieci wybierały zabawy w swoich ulubionych kącikach. Oczywiście nie mogło zabraknąć zabawy: „ Stary niedźwiedź mocno śpi”
Uczestniczyliśmy w przedszkolnym spotkaniu z Mikołajem i wykonaliśmy pracę plastyczną: „ Mikołaj” w technice orgiami oraz tradycyjny łańcuch na choinkę z pasków z papieru kolorowego.

Przywitanie przy piosence
Wszyscy są, witam was,
zaczynamy już czas.
Jestem ja, jesteś ty,
raz, dwa, trzy.

„Miś” - zabawa naśladowcza z wykorzystaniem wiersza i maskotką misia. „Oto Miś, mały Miś, do przedszkola przyszedł dziś.
Tutaj Misia głowa, a tu rączki dwie,
jedna noga, druga noga,
każdy o tym wie.”

„Dwa malutkie misie” - zabawa ze śpiewem.
Dwa malutkie misie
chcą potańczyć dzisiaj.
Hopsa, hopsa, dana, dana
tańczą misie dziś od rana.
Dwa malutkie misie
tańczą z nami tak, tak.

Zabawa z pokazywaniem „ Posłuchajcie, to jest wierszyk całkiem nowy
Każdy człowiek rozpoczyna się od głowy
To jest włosów sto tysięcy albo więcej
Oczy, usta, nos i uszy, szyja, ręce
To jest brzuch, taki brzuch
Co na nogach stoi dwóch
To są stopy i już koniec. Chcecie więcej?
Posłuchajcie to jest wierszyk całkiem nowy ........”

„Każda rączka” – zabawa paluszkowa (wg M. Bogdanowicz)
„ Każda rączka, każda rączka (ruchy obrotowe każdą rączką) pięć paluszków ma, pięć paluszków ma. (pokazywanie obu dłoni z rozstawionymi palcami)
Paluszki składamy, wszystkimi klaskamy: (zestawianie czubków palców obu rąk) raz i dwa, raz i dwa.” (stukanie palcami o siebie)


               

 

 

STYCZEŃ

 

W styczniu przyszedł czas na zimowe zabawy pląsaliśmy i brali udział w zabawach muzycznych, dzieci spontanicznie grały na instrumentach perkusyjnych. Wykonaliśmy pracę plastyczną z kółek: „ Bałwanek”.

Zimno – zabawa naśladowcza z piosenką( Bogdanowicz M. )
Zimno, zimno, zimno nam w paluszki,
(delikatnie uderzamy palcami rąk o siebie)
zimno, zimno, zimno w rączki nam.
(głaskanie raz jednej, raz drugiej dłoni)
Tralala, la, tralala, klaszczemy rękami,
(klaskanie)
tralala, la, tralala, teraz ciepło nam.
II. Zimno, zimno, zimno nam w paluszki,
(delikatnie uderzamy palcami stóp o podłogę)
zimno, zimno, zimno w nóżki nam.
(delikatne uderzanie jednej stopy o drugą)
Tralala, la, tralala, tupiemy nogami,
(tupanie)
tralala, la, tralala, teraz ciepło nam.

Masażyk : „Świeci gwiazdka”
(rozcieranie palcami pleców sąsiada od środka do boków, promieniście)
Gwiazdek sto. (stukanie opuszkami palców po całych plecach)
Skaczą dzieci. (dłonie złożone w łódeczki oklepują całe plecy sąsiada)
Hop, hop, hop!
Tu choinka. (palcami rysują choinkę od góry do dołu)
Tam choinka.
A tu uśmiechnięta (zataczanie całą dłonią półkola od jednego boku do
minka. drugiego boku)
W białym śniegu (dłonie złożone w piąstki zataczają duże koła na plecach)
Suną sanki (energiczne głaskanie pleców otwartymi dłońmi z góry
A w tych sankach na dół)
Dwa bałwanki (wszystkie palce złączone w „dzióbek” wystukują kółka)

Zima, zima, zima- zabawa w parach

Zima, zima, zima,
mróz i zawierucha,
a my się śmiejemy
od ucha do ucha.
My lubimy zimę,
zima lubi nas,
szybko na saneczki
chodźmy wszyscy wraz.

wsiadamy na saneczki i jedziemy z góreczki


Zabawa przy piosence: „Zima biała”

1.Przyszła zima biała
Śniegiem posypała
Zamroziła wodę
Staw przykryła lodem

Ref. Tupu tup po śniegu
Dzyń, dzyń na sankach
Skrzypu skrzyp na mrozie
Lepimy bałwanka (2 razy)

2.Kraczą głośno wrony kra, kra
Marzną nam ogony kra, kra
Mamy pusto w brzuszku
Dajcie nam okruszków!

Ref. Tupu tup po śniegu…

3.Ciepłe rękawiczki
I wełniany szalik
Białej, mroźnej zimy
Nie boję się wcale

Ref. Tupu tup po śniegu…

         

           
 

 

 

LUTY


W lutym spotkaliśmy się dwukrotnie utrwaliliśmy zimowe zabawy oraz bawiliśmy się z chustą animacyjną oraz uczestniczyliśmy w zabawach w parach z elementami Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne , zabawach z gazetami oraz zabawie oddechowej z piórkami.

Bęc i buch w śnieżny puch- zabawa ruchowa
Rzucamy śnieżkami raz i dwa
Wsiadamy na sanki Ty i Ja
Zjeżdżamy na nartach
Nagle co za pech!
Bęc i Buch, bęc i buch- w śnieżny puch!

Zabawa Zima (według B. Formy).
Po śniegu, po śniegu, dzieci maszerują. swobodnie maszerują
Wesoło, wesoło sobie przytupują. tupią,
Mróz szczypie, mróz szczypie wszystkich w nos i uszy,
dotykają nosa i uszu,
a z nieba, a z nieba śnieżek ciągle prószy. naśladują dłońmi spadający śnieg.

4.Zimne ręce
Uhu, ha, uhu, ha, Mroźną zimę mamy.
Nasze ręce mocno zmarzły, więc na nie chuchamy.1
Zimne ręce ciągle mamy, nierozgrzane wcale .
Jeszcze sobie podmuchamy Na ten i na ten palec.2
Uhu ha, uhu ha, mroźną zimę mamy.
Żeby ręce nam nie zmarzły, to na nie chuchamy.1
Sroga zima mocno trzyma, płatków tysiąc leci.
By minęła szybko zima ,pilnie ćwiczą dzieci.1
Uhu ha, uhu ha, Dzieci zimę mają.
Zmarzły dzieciom małe noski, Wiec na nie chuchają 3
Nie wykonał ktoś zadania, temu będzie zimno.
Nam jest ciepło od chuchania, chociaż zima wszędzie.

5.Gwiazdki śniegowe
Śniegowe gwiazdki swobodnie opuszczają ręce uniesione w górę, spadają, spadają.
Dzieci je w dłonie naśladują łapanie śniegowych gwiazdek, chwytają, chwytają.
Gwiazdki przez chwilę ręce trzymają uniesione w górę, poruszają nimi w nadgarstkach,
się mienią, się mienią, zaraz się w wodę przechodzą do przysiadu,
zamienią, zamienią. uderzają dłońmi o podłogę
 

                 

 

 

 

 

MARZEC

 

W marcu przez kilka kolejnych spotkań towarzyszyła nam zabawa przy piosence : „Idziemy na zakupy”.
Były zabawy : „Co się zmieniło?”, oraz : „Gdzie schowały się zabawki?” , „Czyj to cień?” .
Segregowaliśmy kolorowe kulki, poznawaliśmy nazwy kolorów podstawowych.
Wykonaliśmy zabawkę z chusteczek higienicznych.
Uczestniczyliśmy w zabawach z piłką .
Poznaliśmy nowe masażyki i zabawy paluszkowe.

PIOSENKA "IDZIEMY NA ZAKUPY"

Idziemy na zakupy do sklepu z zabawkami,
do sklepu nasza mama idzie razem z nami.
1.Wkładamy do koszyczka misia,
2.Wkładamy do koszyczka laleczkę,
3.Wkładamy do koszyczka piłeczkę.

"Dwie rączki"
Dwie rączki się spotkały - więc się przywitały
/pokazujemy obie dłonie i wykonujemy gest powitania/
Jak się przywitały - no to pogadały, /gest powitania i przebieramy palcami obu rąk/
Jak już pogadały - to się pogłaskały /przebieramy palcami obu rąk i głaszczemy ręką rękę/
Jak się pogłaskały - no to pomachały /głaszczemy ręką rękę i machamy/
A na koniec za-klas-ka-ły /rytmicznie klaszczemy na każdą sylabę/

Małe rączki Małe rączki sobie klaszczą,
Czasem także się pogłaszczą
I w kolanka zastukają
No i dzieciom pomachają


Pokaz proszę
Pokaż, proszę, gdzie masz oko?
Gdzie masz ucho?, gdzie masz nos?
Pokaż rękę, pokaż nogę
Gdzie na głowie rośnie włos?
Podnieś rękę, tupnij nogą
Kiwnij głową - tak lub nie
Klaśnij w ręce, skocz do góry
Teraz zabawimy się!

Sroczka kaszkę warzyła,
Dzieci swoje karmiła.
(ogonek sobie sparzyła )
Temu dała na łyżeczce,
Temu dała na miseczce,
Temu dała na spodeczku,
A dla tego nic nie miała,
Frrr… po więcej poleciała.


„Placek” Masażyk wg M. Bogdanowicz
Baba placek ugniatała,
(dziecko leży na plecach, ugniatamy z wyczuciem plecy dziecka)
wyciskała, wałkowała.
(delikatnie ściskamy dziecko za boki, przesuwamy obie dłonie po jego plecach)
Raz na prawo, raz na lewo, (przesuwamy dłonie w odpowiednich kierunkach)
potem trochę w przód i w tył,
żeby placek dobry był.
Cicho…cicho…Placek rośnie (przykrywamy dziecko rękami lub całym ciałem)
w ciepłym piecu u babuli.
A gdy będzie upieczony, (głaszczemy dziecko po plecach, zataczając dłońmi koła)
każdy brzuszek zadowoli.

 

 

     

   

           

   

 

 

 

KWIECIEŃ

 

W kwietniu do wspólnej zabawy zapraszały nasz kurczaki, kurki i ślimaki. Nauczyliśmy nowych zabaw. Wykonaliśmy pracę plastyczna z kół-: „Kurczaczki” oraz prostą zabawkę z paska papieru: „ślimaczek”. Urządziliśmy wyścigi ślimaków. Poznaliśmy nowy masażyk : „Kurka” oraz ”Ślimak”


ZABAWA Z MASAŻYKIEM „KURKA”
Puk, puk, puk
(delikatnie pukamy w plecy dziecka) ·
Puk, puk, puk, ·Kto tam? Kto tam?
(Zaglądamy na dziecko raz z prawej, raz z lewej strony) ·
To ja kurka mała
(uderzamy delikatnie, rytmicznie czubkami palców) ·
Wejść bym bardzo chciała
Raz, dwa, trzy, raz, dwa, trzy
(klaszczemy razem z dzieckiem) ·
Już otwieram kurce drzwi
(rozkładamy ręce na boki, przytulamy dziecko)

WIERSZYK PT.: KURCZĄTKO
Kurczątko z jajeczka się urodziło,
główkę najpierw wychyliło,
na dwie nóżki wyskoczyło,
czarne oczka otworzyło,
dziobek mały rozchyliło,
że jest głodne zakwiliło...pi pip pi

ZABAWA W KOLE: „ KWOKA”
Chodzi w kółko kwo-kwo-kwoka
Z kurcząt swych nie spuszcza oka
Gda-gda-gdacze, dzio-dzio-dziobie
Chce kurczątko wybrać sobie.
Tego nie chce bo to nie fruwa
To za tłuste a to łobuziak,
To za małe a to zaspane,
A to moje ukochane!

ZABAWA: „ŚLIMAK”
Tak, to ja, ślimak mały,
noszę domek swój wspaniały
Zawsze go przy sobie mam,
spacerować nie chcę sam,
lubię, gdy ktoś przy mnie jest.
Więc zapraszam ciebie …
żebyś ze mną przeszła się, oraz odwiedziła mnie.

MASAŻYK ŚLIMAK
Ślimak, ślimak, pokaż rogi,
Dam ci sera na pierogi,
Jak nie sera, to kapusty,
Od kapusty będziesz tłusty.

                 

     

 

 

 

 

 

ROK SZKOLNY

2014/2015

 

 

 

W tym roku, po raz kolejny Koszałek Opałek zaprosił do wspólnej zabawy najmłodsze dzieci

w wieku 2 – 4 lat, które nie chodzą do przedszkola,
a chciały by zostać Krasnoludkami – przedszkolakami u Koszałka Opałka.


Głównym celem prowadzonych zajęć jest adaptacja dzieci do środowiska przedszkolnego, poznanie nowego otoczenia, wspólne zabawy w grupie rówieśniczej.
 


 

 


A tak, dzieci wraz z rodzicami, bawiły się w październiku:
 

 

                         

 

 

Wspólne zabawy w listopadzie i grudniu

W listopadzie i grudniu na zajęciach zabaw fundamentalnych,
chociaż było nas troszkę mniej, wesoło razem spędzaliśmy czas.
Bawiliśmy się i pląsali przy piosenkach, poznając i nazywając części ciała oraz kształtowaliśmy orientację w przestrzeni.
Odrysowywaliśmy nasze stopy i wykonaliśmy pracę plastyczną:
„ Mikołaj” w technice orgiami.

 

 

                           

 

 

 

W styczniu dominowała kocia tematyka.
Zamienialiśmy się w kotki, tańczyliśmy koci taniec, „kociaczki” przechodziły przez tunel.
Bawiliśmy się w kotka Mruczka. Dzieci coraz aktywniej uczestniczą w zaproponowanych zabawach, zaczynają czuć się jak u siebie.
Chętnie wybierają zabawy w kuchni, lubią też układanki i gry.
 

             

 

 

Luty pomimo braku zimowej aury nie pokrzyżował naszych planów.
Czarowaliśmy zimę, uczestnicząc w muzycznych zabawach naśladowczych. Wykonywaliśmy masażyki, uczyliśmy się nowych zabaw paluszkowych. Dzieci wraz z rodzicami wykonały pracę plastyczną z kółek : „Bałwanki”.
Można zauważyć, że nasze maluszki zaczynają sie bawić ze sobą, integrują się z nowym środowiskiem, czują się coraz pewniej i bezpiecznie.
 

 

             

 

 

Wspólne zabawy w marcu

 

                   

 

 

W kwietniu przypominaliśmy sobie wcześniej poznane zabawy, wykonywaliśmy masażyki.
Poznawaliśmy także nowe zabawy integrujące przy muzyce .
Dzieci z pomocą rodziców wykonywały proste "zabawki": pacynki - duszki z chusteczek higienicznych, ślimaczki z pasków papieru do zabaw oddechowych.
Nasze przyszłe krasnoludki coraz aktywniej uczestniczyły we wspólnych zabawach oraz bawiły się swoimi ulubionymi zabawkami.

 

       

   

   

 

 

W maju bawiliśmy się w "Stonogę". Wykonaliśmy zespołowe prace plastyczne: "Stonoga ", z kolorowych kółek, a podczas kolejnych zajęć, biedronki z papieru,, metodą origami.
Dzieci miały okazje poznać ogród przedszkolny. Pomimo kapryśnej wiosennej pogody, dwa razy udało się przenieść zajęcia poza budynek.
Na ostatnim spotkaniu poznawaliśmy krasnalkowe zabawy, bo przecież ... : "MY JESTEŚMY KRASNOLUDKI" KOSZAŁKA OPAŁKA.

 

                     

 

 

 

 

 

 

ROK  SZKOLNY

2013/2014

 

 

W roku szkolnym 2013/2014 Koszałek Opałek zaprosił do wspólnej zabawy najmłodsze dzieci, które jeszcze nie są krasnoludkami.
Dzieciaki wraz ze swoimi rodzicami biorą udział w zabawach fundamentalnych.

 

 

październik,      listopad,      grudzień,       styczeń,      luty,        marzec,       kwiecień,       maj

 

 

 


W październiku głównym tematem wspólnych zabaw były KOTY.

 

           

 

 

 

Listopad to kolejny miesiąc zabaw fundamentalnych.  Przebiegał w kręgu zabaw związanych

z nazywaniem części ciała, oraz orientacji w przestrzeni.
Dzieci przychodzą na te zajęcia bardzo chętnie i coraz śmielej uczestniczą we wspólnych zabawach. Można powiedzieć, że po kilku spotkaniach zaczynają się czuć jak u siebie.
Bardzo lubią zabawy przy muzyce, wielką frajdę sprawiają im wierszyki - masażyki.
Na zakończenie spotkań zawsze jest czas na swobodna zabawę.
Wygląda na to, że rodzice bawią się równie dobrze jak maluszki.
 

         

 

               

 

   

 

PRZYKŁADOWE MASAŻYKI I ZABAWY
AUTORSTWA MARTY BOGDANOWICZ

MASAŻYKI

List do babci
Kochana babciu. Kropka.
(Na plecach jednym palcem naśladujemy pisanie przy słowie „kropka” stawiamy palcem kropkę)
Piszę ci, że mamy w domu kotka. Kropka.
(Jak wyżej)
Kotek chodzi, kotek skacze, kotek drapie, kotek chrapie.
(wykonujemy dłońmi ruchy przypominające chodzenie, skakanie, drapanie a na końcu naśladujemy chrapanie)
Składamy list, naklejamy znaczek
(przy składaniu obejmujemy od tyłu dziecko i przytulamy, znaczek naklejamy dłonią na czoło dziecka)
i zanosimy na pocztę.

Rzeczka
Płynie, wije się rzeczka jak błyszcząca wstążeczka
/rysujemy na plecach dziecka falistą linię/
Tu się srebrzy, tam ginie, 
/delikatnie drapiemy je po plecach, wsuwamy palce za kołnierzyk/
a tam znowu wypłynie. /przenosimy dłoń pod pachę i szybko wyjmujemy/
 
Wersja w kąpieli: Naśladujemy ręką wijącą się rzeczkę to w wodzie, to kreśląc ją na plecach dziecka, chowamy rękę pod wodą i nagle wynurzamy./
 
Prawa lewa
Posmaruję prawą nogę, żeby poszła w długą drogę, 
Nakremuję lewą nogę, bo na jednej iść nie mogę. 
Twoją małą, prawą nóżkę wnet położę na poduszkę, 
A dla twojej lewej nóżki mam masażyk na paluszki. 
Pomasuję ci paluszki u twej małej, lewej nóżki. 
Prawa nóżka też je ma. Kto je pomasuje? JA


IDZIE, IDZIE…
Idzie, idzie stonoga, stonoga, stonoga, (dziecko leży na brzuchu, spacerujemy palcami po jego plecach - "dużymi krokami")
a tu... noga! (chwytamy dziecko za nogę)
Idzie, idzie malec, malec, malec, (wędrujemy po niej dwoma palcami w kierunku stopy, stawiające drobne kroczki)
a tu... palec! (chwytamy dziecko za palec)
Idzie, idzie koń, koń, koń, (delikatnie, lecz zdecydowanie, naciskamy jego dłońmi zwiniętymi w pięść na przemian)
a tu... dłoń! (chwytamy dziecko za dłoń)
Leci, leci sowa, sowa, sowa, (szybko muskamy jego rękę opuszkami palców)
a tu... głowa! (ostrożnie)
 

ZABAWY PRZY MUZYCE Z POKAZYWANIEM

Wyliczanka
Każde dziecko ma dwie rączki
i dwie nóżki także ma.
Jeden nosek, jedne usta,
ale oczka także dwa.
Gdy jest jasno, wszystko widzą
oczka dziecka obydwa.
Gdy jest ciemno, wszystko słyszą
uszka dziecka – też są dwa.

TU PALUSZEK
Tu paluszek, tu paluszek. 
Kolorowy mam fartuszek. 
Tu jest nóżka, a tu druga, 
a tu oczko ładnie mruga. 

Tu jest uszko i tu uszko. 
Buzia cała jak jabłuszko. 
Tu jest nosek, tu ząbeczki, 
tu wpadają cukiereczki. 


Zimno, zimno
Zimno, zimno, zimno nam w paluszki,
Zimno, zimno, zimno w raczki nam.
Ref. Tralala, la, tralala, klaszczemy rękami, / ( X 2)
Tralalala, la, tralala, teraz ciepło nam.

 Zimno, zimno, zimno nam w paluszki,
Zimno, zimno, zimno w nóżki nam.
Ref. Tralala, la, tralala, tupiemy nogami, / (X 2 )
Tralala, la, tralala, teraz ciepło nam.

Moje rączki
Moje rączki klaszczą tak,

moje nóżki tupią tak,

A mój palec wskazuje kto za chwilę tańcuje!


Gdy dobry humor masz
Gdy dobry humor masz, to zaklaszcz rękami 3x
Gdy dobry humor masz, to zabaw się z nami.
Gdy dobry humor masz, to zatup nogami 3x
Gdy dobry humor masz, to zabaw się z nami
Gdy dobry humor masz, to pstrykaj palcami 3x
Gdy dobry humor masz, to zabaw się z nami
Gdy dobry humor masz, to mrugaj oczami 3x
Gdy dobry humor masz, to zabaw się z nami
Gdy dobry humor masz, to ruszaj uszami 3x
Gdy dobry humor masz, to zabaw się z nami.

 

 

W grudniu maluszki wraz z rodzicami biorący udział w naszych zajęciach zostali wprowadzeni w nastrój świąteczny:

* Tańczyły z dzwoneczkami taniec mikołajowy oraz taniec aniołków.
* Wykonały prace plastyczne: Mikołaja - proste orgiami z papieru oraz tradycyjny łańcuch

z pasków papieru kolorowego.
* Przypomniały sobie także ulubione masażyki i zabawy przy piosenkach.
Na zakończenie wszystkich spotkań dzieci miały czas na swobodną zabawę.
 

     

 

       

 

     

 

   

 

 

 

W styczniu dzieci wraz z rodzicami bawiły się w zakupy, wykonywały proste prace plastyczne.
Segregowały kolorowe kulki i układały z nich kompozycje. 

Nie zabrakło ulubionych przez dzieci masażyków.
 

         

 

 

W lutym pomimo braku zimy za oknem wspólnym zabawom towarzyszyły zimowe klimaty. Dzieciaki bawiły się przy zimowych piosenkach, czarowały zimę w sali.
Dużą frajdą zarówno dla dzieci i rodziców, była zabawa z chustą animacyjną.
Dzieci coraz chętniej podejmują wspólną zabawę, zaczynają się ze sobą integrować

i interesować zabawą z rówieśnikami.

               

 

 

W miesiącu marcu przypominaliśmy sobie ulubione zabawy naśladowcze przy muzyce

oraz poznaliśmy nowe zabawy paluszkowe i masażyki.
Bawiliśmy się w tradycyjne zabawy: „Siała baba mak”, „Baloniku nasz malutki”, „Kółko graniaste”.  Dzieci przy pomocy rodziców „wyczarowały” zabawkę – duszka, z dwóch chusteczek higienicznych. Ćwiczyliśmy też sprawność rąk nawlekając kolorowe koraliki

na sznurki.
 

 

     

 

 

W kwietniu bawiliśmy się w zabawy integrujące ze śpiewem.  Zamienialiśmy się w różne zwierzątka : kurczaki, ślimaki i biedronki.  Dużo radości sprawiły dzieciom wykonane prace plastyczne z pasków ( ślimaki ) i kółek (kurczaczki i biedronki).

 

         

 

 

 

 

Te i wiele innych rzeczy spisał Wasz

Koszałek  Opałek

 

 

                                                                                                   

Przedszkole Samorządowe Nr 127     ul. Komandosów 13 30-334 Kraków     

tel./fax (012) 266-87-63           przedszkole127krakow@interia.pl